Скринька народної мудрості





Інтерактивні вправи і завдання до уроків літературного читання  (2 клас)
Скринька пісень-небилиць
1. Прочитайте швидко записані на картках слова.





 півень   цап  козеня  вовк   коза
2. Гра «Мікрофон»
       Яким одним словом можна об’єднати ці слова?
       Яка тварина зайва?
       Чому?
       Розкажіть, що ви знаєте про свійських тварин?
3. Робота в парах
       Назвати всіх персонажів твору.
       Що робила кожна тваринка?
4. Вправа «Незакінчене речення»
Мені подобається…, тому що…  Мені не подобається…, тому що….
5. Гра «Доповни слова»
Дібрати пестливі слова, якими можна замінити слово коза.
 кізо..       
6. Гра «Заморочки з бочки»
Прислів’я
(Учасники гри по черзі дістають із «бочки» аркуші, на яких надруковані частинки прислів’їв, читають їх і закінчують прислів’я)
Початок прислів’я
Закінчення прислів’я
Бджола мала,
а й та працює
Хто дбає,
той і має
Праця чоловіка годує,
а лінь марнує
Щоб рибу їсти,
треба в воду лізти
Хочеш їсти калачі,
не сиди на печі
Тяжко тому жити,
хто не хоче робити
Без труда
нема плода
7.  Вправа «Безперервна шкала думок»
Завдання. Поясніть, як ви розумієте зміст кожного прислів’я?
8. Гра «Диктор телебачення»
Виразне читання небилиці.
Добрі робітники (з народного)

Два ведмеді, два ведмеді
Горох молотили.
Два вовчики, два вовчики
До млина носили.
Цап меле, цап меле,
Коза насипає,
А горобчик, гарний хлопчик,
На скрипочку грає.
Горобчиха, гарна птичка,
Хату замітає.
А ворони, добрі жони,
Пішли танцювати.
Злетів крук, вхопив дрюк,
Пішов підганяти!
Скринька пісень-забавлянок
Зайчику, зайчику
О.Олесь «Біга зайчик-скакунець», О.Сенатович «Веселий сміх»
1. Відгадування загадок
Не ходжу я, а скакаю, бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз, всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі навкруги – скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду, їм капусту на городах,
Моркву, ріпу, буряки. Відгадайте хто такий?
                                                                   (Заєць)
Довгі вуха,
Куций хвіст,
Невеличкий
Сам на зріст…(Заєць)
                     Г.Бойко
2. Вправа «Мозковий штурм»
       Хто це?
       Назвіть зайця ласкаво.
       Що ви знаєте про зайчика?
       Опишіть який зайчик?
3. Вправа «Асоціативний кущ»

 ЗАЙЧИК
(Ліс, кущ, травичка, страх, вовк, лисиця, морква, зайчиха)
4. Гра «Шифрувальник»
Вставте пропущені букви та прочитайте текст.
Нев.ликий пол..хливий зв.рок – гризун з к.цим хв..стиком, д.вгими в.хами, к.роткими пер.дніми і д.овгими з.адніми н.огами.
5. Вправа «Мікрофон»
Як зимує зайчик?
(Розповідь дітей)
У зайця немає ні нори, ні гнізда. Він ховається то під кущем, то в ярочку виспиться. Інколи ямку в снігу викопає – там і заночує. Шуба у зайця тепла, біла (для маскування). Вдень заєць спить, а вночі виходить на полювання: попоїсти. Їсть він взимку молоді гілочки дерев, кущів. Інколи в село завітає до стогу сіна, поїсть, от і ситий.
6. Скринька народознавства
Заєць – про несміливу, боязку людину.
Їхати зайцем – їхати безкоштовно, трястися від страху.
Полохливий заєць і пенька боїться – про боязливу людину.
Скринька пісень-закличок
Іди, іди, дощику
Л.Глібов «Загадка»
1. Відгадування загадок
Ішов довгов’яз, у землю зав’яз,
Із землі всіх повиганяв. (Дощ)                          
Мене просять і чекають, а як покажусь – тікають. (Дощ).                     
Хто найдовші нитки має,
Небо й землю вмить єднає. (Дощ)
Акровірш
Двох ворон і галок трьох
Охопив переполох:
Щось сипнуло, мов горох.
2. Робота в парах
З’єднати частини прислів’я. Прочитати та пояснити їх значення.
Дощ іде не там, де ждуть, а там де жнуть, не там,
не дубина, не розмочить і не поб’є.
Чоловік – не глина, а дощ –
де просять, а там, де косять.
З малої хмари
із відра.
Ллє, як
великий дощ буває.
3. Гра «В гостях народознавчик»
Роси нема – буде дощ.
Як шипшина не розкрила квіту – буде дощ.
Зима з снігами – літо з дощами.
4. Гра «Буквоїд»
Завдання. Вставте пропущені букви та прочитайте вірш.
Д.щ р.сний, ч.стий, ср.блястий,
Т.плий-т.плий прип.стив,
На л.ни, д.би г.лясті,
На п.садки гр..ш і сл..в.
5. Вправа «Криголам»
«Іди-іди, дощику» (Б.Донець)
Іди-іди, дощику, на городи,
Після тебе, щедрого, все уродить.
Іди-іди, дощику, та й на поле,
Щоб не стало поленько теє голе.
Іди-іди, дощику, та й на трави,
Щоб були зеленії всі отави.
Іди-іди, дощику, на лісочки –
Не ростуть без дощику там грибочки.
Іди-іди, дощику, та й на квіти,
Щоб були веселими усі діти.
Іди-іди, дощику, на дороги –
Нехай в серці вляжуться всі тривоги.
Скринька пісень-ігор
Драматизація ігор. Робота в групах
1. Гра «Ой, Василю…»
Ой, Василю, хлопчику,
Глянь ти на нас,
Чи вгадаєш, хлопчику,
Яка праця в нас.
А як не вгадаєш –
Станемо карати.
2. Гра «Воротар»
Дівчата стають парами. Перша пара підносить руки вгору і під ними всі інші проходять, стають напереді собі підносять руки, утворюючи «ворота». І так рухаються по колу.
Воротаре, воротареньку,
Відчини ворітонька.
Що ж то нам за пан іде?
Що ж то нам за дар везе?
Веземо тобі в дари
Й всі пчолоньки ярі.
За дари не маємо,
За дари не приймаємо.
Веземо ми дівоньку
Й в рутянів віноньку.
То за дари маємо,
За дари приймаємо.
3. Гра «А ми просо сіяли, сіяли…». Дівчата й хлопці стають у два ряди один проти другого, кожен ряд по черзі співає, кланяючись.

– А ми просо сіяли, сіяли.
Ой, див, ладо, витопчем, витоопчем.
– Та як же ви витопчете, витопчете?
Ой, див, ладо, витопчем.
– А ми коні випустим, випустим;
Ой, див, ладо, випустим, випустим.
– А ми коні зловимо, зловимо,
Ой, див, ладо, зловимо, зловимо.
– Та чим же вам ловити, ловити?
Ой, див, ладо, ловити, ловити?
– Ой, шовковим неводом, неводом.
Ой, див, ладо, неводом, неводом.
– А ми коні викупим, викупим.
Ой, див, ладо, викупим, викупим.
– А за що вам викуплять, викуплять?
Ой, див, ладо, викуплять, викуплять?
– А ми дамо сто срібних, сто срібних.
Ой, див, ладо, сто срібних, сто срібних.
– Не візьмемо й тисячі, й тисячі.
Ой, див, ладо, тисячі, тисячі.
– А ми дамо дівчину, дівчину.
Ой, див, ладо, дівчину, дівчину.
– А ми дівчину візьмемо, візьмемо.
Ой, див, ладо, візьмемо, візьмемо.

Одна дівчина перебігає з першого ряду в другий, гра повторюється, аж поки всі не перейдуть у другий ряд.
Скринька загадок
1. Робота в парах
З’єднати частини загадок. Відгадати їх.
Сидить баба на грядках,
і яєць нанесла.
Під землею птиця гніздо звела
вся закутана в хустках.
Сімсот соколят на одній
хто її роздягає, той сльози проливає.
Сидить Марушка і семи кожушках,
подушці сплять.
Слова-відгадки: картопля, капуста, соняшник, цибуля.
2. Гра «Впізнай за описом»
Маленький хлопчик, у сірій свитинці.
По дровах стрибає, крихти збирає.        
(Горобчик)
Сама сірувата, крикуна хриплувата.
Всім відома вам персона – справжнісінька…  
(Ворона)
Я руда, низького росту, хитра я і довгохвоста.
Вовку-брату я сестричка, а зовуть мене…
                                                 (Лисичка)
Влітку носить сіру шубку,
Взимку білого кожуха.
Має з тріщиною губу,
Косі очі й довгі вуха.
                                                 (Заєць)
3. Робота в парі
Прочитайте та поєднайте загадку з малюнком-відгадкою.

Є голова, та немає волосся;
Є очі, та немає брів;
Є крила, та не літає;
В холоді не мерзне, спеки не боїться.
http://dedmoroz.dp.ua/wp-content/uploads/2013/09/%D1%81%D0%BD%D0%B5%D0%B6%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0.jpg
Вдень на небі гуляє,
а ввечері на землю спати сідає.
http://aqua-room.com/wp-content/uploads/2013/08/Crucian.jpg
Зірка сніжно-біла
На рукав мені злетіла,
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води.
http://sofidnz3.ucoz.ua/_si/0/22827833.jpg

Скринька прислів’їв та приказок
1. Гра «Складаночка»
Переставте слова, щоб утворилося прислів’я

Правильна відповідь
Чемне приємне кожному слово
Слово чемне кожному приємне
Друг нових старий краще двох
Старий друг краще нових двох
Зла не доходять шляхом до добра
Шляхом зла не доходять до добра
Немає без щастя сім’ї на землі
Без сім’ї немає щастя на землі
2. Роз’єднай слова і прочитай прислів’я
Бабинеслівце – пліднезеренце.
Людинабездрузів – якптахбезкрил.        
Щобільшемаємо,тобільшежадаємо.
Чиявідвага,тогойперемога.
3. Гра «Збери прислів’я»
Прочитайте прислів’я і поясніть їх значення.


















О     Л     Т     У     Р     Д     Т     Т     В     И     К     П     И    О     И     Ь    Я






  Щ     В     І     К     В     О     И     Ь,    Е     З     М     У     Р     Г     Д     Т    С   

(Що влітку вродить, те взимку пригодиться.)










 (Хто влітку скаче, той взимку плаче)    
(Слово до слова зложиться мова).
4. Гра «Закінчи прислів’я»
Яке дерево, такі в нього і ….  (квіточки).
Які батьки, такі й їхні …. (діточки).
Який кущ, така й калина, яка мати, … (така й дитина).
Який дуб, такий тин, який батько, … (такий син).
Дитина плаче, а матері … (боляче).
Скринька скоромовок
1. Вставте букву «г» та прочитайте скоромовку.
.різно  .рима   .рім  .орою –
.онить   .омін   .радобою.
.неться  .руш  .нучке   .ілля.
.онить .уси  .нат: – .илля!
                              В.Лучук
2. Роз’єднайте слова і прочитайте скоромовку.
Сімбратівкоролів
Вкоролівствікоролів.
Коженкольоромкерує
Вкоролівствікоролює.
                              О.Орач
3. Гра «Подорож лабіринтом».
Завдання. Прочитайте скоромовку.


К

Г

И

Д
О
Р
И
А
Д
В
З
Л
У
З
В
О
И
И
Е
Т
Д
Д
Л
Л
Г
С
И
Ь
З
А
А
А
Е
Л
С
Е
К
С
В

А

Р

Ь

4. Гра «Буквоїд»
Завдання. Вставте букву «ч» і прочитайте скоромовку.

                     Чубатий качур
Кря.е  ка.ці:
Ти .удо ба.ила чи ні?
До рі.ки .овен м.ав на та.ці
По рі.ці – та.ка на .овні!
Скринька лічилок
Вправа «Два – чотири – усі разом»
1. Тут баба ворожила,
     Кусок сала положила
     Тут воно є,
     Щастя моє.
2. Котилася торба
    З великого горба.
    На кого попаде,
    Тому спати припаде.
3. Качка і каченята
На ставок купатись зранку
каченята вийшли з ганку.
І почала качка мати
своїх діток рахувати:
раз синочок Чорна лапка,
два – на крильці в доні крапка,
три – на дзьобі горошинка,
п’ять – на лапці соломинка,
шість – найменшенька дитинка,
сім – гукає – кряче мати:
- Не барися, вийди з хати.
Бо не можна довго спати
треба личенько вмивати!
                              Марія Гуменюк

4. Добре почислимо
У нашого Омелечка
Невелика сімеєчка:
Тільки він і вона
Та старий і стара,
Та Іван, та Степан,
Та Василь, та Панас,
Та той хлопець, що у нас,
Ка дві дівки косаті,
Та два парубки вусаті,
Та дві Христі у намисті,
Та дві ляльки у колисці.
5. Раз прийшла зайчиха-мама
Раз прийшла зайчиха-мама
Із базару з козубками.
Принесла аж дві морквини,
Дві хрумтючі капустини,
Дві цибулі, дві петрушки,
Щоб зварить синочкам юшки.
Пораділи Куцолапки,
Куцохвостик, Сірошапка,
Почали кружлять, скакати,
В козубку все рахувати:
- Морква – раз і морква – два,
Три – капустки голова,
П’ять – петрушка, сім – цибуля…
Ой, не вийшло, щось забули!
Знову треба починати
Все спочатку рахувати:
 - Солоденькі дві морквини,
Дві хрумтючі капустини,
Дві цибулі, дві петрушки –
Все додать, і буде… юшка!
Що плекаємо, те й проростає...

Одного разу учні прийшли до Мудреця і запитали його: чому погані схильності легко оволодівають людиною, а добрі - важко, і залишаються не міцними в ній. 

- Що буде, якщо здорове насіння залишити на сонці, а хворе зарити в землю? - Запитав старець. - Доброго насіння, що залишено без ґрунту, загине, а погане насіння проросте, дасть хворий паросток і худий плід, - відповіли учні. 

- Так роблять люди: замість того, щоб таємно творити добрі справи і глибоко в душі ростити добрі початки, вони виставляють їх напоказ і тим гублять. А свої недоліки і гріхи, щоб їх не побачили інші, люди ховають глибоко в душі. Там вони ростуть і гублять людини в самому її серці .

Вчителі навколо
«Кожен, кого ти зустрічаєш, знає щось, чого не знаєш ти», - сказав мені одного разу дідусь. Ця фраза щоразу нагадує мені, що я оточений вчителями.

Вінні-Пух

Мій психолог дав мені картинку із зображенням Вінні-Пуха та П'ятачка в лісі. На ньому була цитата:
«- Припустимо, Пух, що дерево раптом впаде, коли ми будемо якраз під ним? - Спитав Паць. 
- Давай краще припустимо, що не впаде, - відповів Пух після деяких роздумів».
Я думаю про це кожен раз, коли мені здається, що ситуація на межі катастрофи. Ця цитата допомагає мені заспокоїтися і почати міркувати раціонально. 

Крапка
Одного разу Учитель, показав учнями чистий аркуш паперу, де в середині стояла чорна крапка і запитав: «Що ви бачите?» 
Перший учень: «Крапку».
Другий: «Чорну крапку." 
Третій: «Жирну чорну крапку».
Тоді Учитель відповів: «Ви всі побачили тільки крапку, і ніхто не помітив великого білого листа!». Ось так само ми судимо про людину за її дрібними недоліками.


Корисні вправи для швидкого читання

       Звичайна людина читає 250-300 слів на хвилину. Ви можете навчитися читати від 500 до 1000 і більше і це - за ті ж 60 секунд, причому текст засвоїться повністю. У такому темпі вам буде під силу подужати за годину близько ста сторінок середнього формату. Яким чином? Перш за все, вам потрібно позбавитися від деяких шкідливих звичок традиційного читання. Отже, чого не потрібно робити і від чого вам доведеться відучуватися:

1. Промовляти слова під час читання. Читаючи текст таким чином, ви прирівнює швидкість читання до швидкості мови, а значить за межі 150 слів за хвилину ви не виходите. Промовляючи текст, ми прислухаємося до себе і відволікаємося від зримого образу тексту.
2. Робити зайві рухи очима. Зазвичай поле зору при читанні маленьке - ми вихоплює не більше 3-4 слів. Далі очі скачуть по тексту від кінця рядка до початку інший і текст сприймається уривками - очі зупиняються при читанні нового фрагмента. У цьому секрет успішного швидкого читання - ви читаєте не ривками, а ковзати по центру сторінки вертикально, зверху вниз - при цьому сприймається ціла фраза і навіть абзац, що сприяє кращому засвоєнню прочитаного.
3. Повертатися до прочитаного. Багато людей щоб краще засвоїти текст, читають його двічі або тричі, роблячи поворотні рухи очей. Звичайно, нам доводиться читати тексти різної ступені складності і дещо корисно перечитати для кращого запам'ятовування засвоїти нове поняття термін запам'ятати потрібну дату або прізвище .. Повторення - мати навчання твердили нам у школі вчителі і були абсолютно праві. Коли ми читаємо аж ніяк не підручники або наукові тексти, а щось більш просте, ми все одно можемо повертатися до прочитаних фразам - це вже вступає в силу шкідлива звичка. Багатьом людям здається, що вони щось незрозуміли в тексті і вони повертаються до важкого місцем. Однак часто це невиправдане повернення - здаються труднощі і питання роз'яснюються при подальшому читанні .. Повернення до прочитаного обгрунтований, коли виник якийсь висновок, логічний висновок і хочеться підтвердити його, перечитавши ще раз .. Очі здійснюють поворотні рухи і при неуважному читанні .. Сторонні думки, предмети, шуми розсіюють нашу увагу в той час, як необхідно сконцентруватися на тексті, і в результаті деякі фрагменти доводиться перечитувати наново.
Корисні вправи
1. Боротьба з регресом (зворотніми рухами очей). Почніть читати статтю, контролюючи себе - не дозволяйте очам повертатися до прочитаного, навіть якщо ви щось незрозуміли і хочете уточнити. Прочитавши все до кінця, постарайтеся не поспішаючи обміркувати зміст. Через кілька хвилин, якщо вам здається, що ви багато чого не засвоїли, прочитайте текст вторічно.Подумайте про причини: сталося це через брак уваги або підвищеної складності тексту? Поспостерігайте за собою за своїми звичками під час читання - вам багато чого відкриється.
2. Підвищуємо увагу. Спробуйте постежити за рухом секундної стрілки на годиннику протягом 3-5 хвилин .. Здавалося чого простіше, однак ця простота оманлива - ваші думки скоро відвернуть вас від годинника і від стрілки - нехай собі рухається, а я подумаю-попереживати ... Те ж відбувається коли ви читаєте наукові праці, підручники і різну літературу - подумки вас тягне зовсім в інші сфери. Так що спочатку потренуйтеся на годиннику, а потім «гризіть граніт науки».

3. Споглядання зеленої точки. Це фундаментальне вправа для освоєння швидкочитання, яке допоможе вам розширити поле зору і сконцентрувати увагу. Отже, перед вами листок з текстом, посередині якого чітко видно зелена крапка. Вам повинно бути зручно - тіло постарайтеся розслабити, зайві думки відігнати геть. Руки спокійно покладете на стіл. Вам належить протягом 10 хвилин дивитися на зелену крапку, повністю концентруючись на ній, як на найважливішому і єдиному об'єкті уваги Дивіться на точку з відстані 25-30 сантиметрів від столу. Як тільки 10 хвилин пройдуть, закрийте очі і лягайте спати як можна швидше. Зелена точка - останнє що ви бачите за день і цей образ деякий час може зберігатися перед очима .. Основне правило при виконанні вправи: не напружуйте очі. Якщо це відбувається, зробіть підготовчі вправи: уявіть себе спостерігає човен на горизонті, туманну скелю або захід сонця. Прикрийте віка і розслабте погляд .. Тільки не перестарайтеся і не занурюйтеся в напівсон. Продовжуйте вправу щодня протягом двох тижнів. Рано чи пізно зелена точка стане для вас способом знайти ясну свідомість, звільнитися від непотрібних думок та інформації, розслабити нерви.

Немає коментарів:

Дописати коментар